Voor een goede eerste indruk heb je maar een paar seconden. En dat geldt ook voor het bereiken van je doelgroep. Want om te zorgen dat jij de aandacht trekt van je doelgroep, moeten jouw flyers en ander promotiematerialen zoals afzetlint met bedrukking niet alleen voorzien zijn van goede teksten maar ook van de juiste vormgeving. En dat kan best behoorlijk pittig zijn. Want in welke branche je ook werkt, je hebt altijd sterke concurrentie. Hoe zorg jij dat je in dit geval opvalt tussen al die aanbieders? 

Laat zien wie je bent 

Om te beginnen is het belangrijk om een sterke eigen identiteit te hebben als bedrijf en dit naar voren te brengen door middel van je eigen huisstijl. Dit begrip is eigenlijk heel breed, want onder een huisstijl valt het logo en het kleurgebruik (website, visitekaartjes, flyers, brochures), maar ook welke tone of voice je gebruikt voor je teksten. Als je dit blijft gebruiken, dan word je op den duur ook een stuk meer herkenbaar. Weet je nog niet zo goed hoe het zit met de identiteit van jouw bedrijf? Neem dan eerst de tijd om dit uit te werken. Schakel eventueel een grafisch ontwerper in om je op weg te helpen. 

Wat past wel of juist niet? 

Bij het ontwerpen van jouw huisstijl is het niet alleen belangrijk om goed uit te werken waar jouw bedrijf voor staat, maar ook rekening te houden met wat jouw doelgroep precies wil. Verkoop je bijvoorbeeld producten voor een oudere doelgroep? Dan is het af te raden om hele opvallende kleuren te gebruiken, zoals neontinten. Dit kan behoorlijk schreeuwerig overkomen. Houd het in dit geval bijvoorbeeld bij de primaire kleuren. 

Maak de juiste keuzes 

Op het gebied van grafisch design is er tegenwoordig een hoop mogelijk. Daarom kan het behoorlijk lastig zijn om een keuze te maken. In dit geval is het altijd goed om vast te houden aan de kernwaarden van je bedrijf en te denken aan wat je doelgroep wil. Heb je al een eigen huisstijl, maar twijfel je of het echt de identiteit van je bedrijf naar buiten brengt? Dan kan je altijd een grafische ontwerp check laten doen. In dit geval kijkt een specialist naar de sterke punten en wat er verbeterd kan worden in je huisstijl om het geheel beter passend te maken.