Drukkerijen profiteren van het gebruik van CRM-software met een geïntegreerd facturatieprogramma en websiteverbinding.

In het tijdperk van digitale transformatie kunnen bedrijven in elke branche profiteren van het gebruik van adequate bedrijfssoftware. Dit geldt ook voor niches, zoals printers. In het volgende willen we enkele belangrijke functies van CRM-software voor drukkerijen nader bekijken en laten zien hoe deze bedrijven kunnen profiteren van het gebruik van een dergelijk systeem. Laten we echter eerst eens kijken naar de CRM betekenis.

Het belang van CRM

De drie letters “CRM” zijn de afkorting voor Customer Relationship Management; naar Duits klantrelatiebeheer. Dit is de centrale oriëntatie van een bedrijf op de eigen klanten en de bijbehorende systematische inrichting van alle klantrelatieprocessen. Het is voor bedrijven mogelijk om deze centraal in kaart te brengen en te controleren met behulp van CRM-software. De CRM-software fungeert ook als een centrale database voor alle klantgegevens. Doordat al deze informatie op een centrale plek wordt opgeslagen, ontstaat er een compleet totaalbeeld van uw eigen klanten. Dit kan bijvoorbeeld gebruikt worden om je eigen klanten of potentiële klanten beter en doelgerichter aan te spreken.

CRM-software voor ledenbeheer

CRM-software kan echter niet alleen worden gebruikt om klantrelaties te beheren. Een dergelijk bedrijfssoftware kan ook worden gebruikt op het gebied van ledenadministratie . Uiteindelijk moeten bijvoorbeeld ook clubs en verenigingen de relatieprocessen met hun leden beheren en controleren. In het tijdperk van digitale transformatie wordt crm-software ook vaak gebruikt.

De juiste CRM-software voor drukkerijen

In het volgende willen we enkele belangrijke kenmerken van een adequate CRM-software voor drukkerijen nader bekijken, waarbij geen aanspraak op volledigheid moet worden gemaakt.

Factureringsprogramma’s

Enerzijds profiteren drukkerijen van de koppeling van de CRM-software aan een facturatieprogramma. Zo is het mogelijk om via het systeem facturen rechtstreeks naar de betreffende klanten te sturen. Als alternatief maakt een koppeling het ook mogelijk om alle belangrijke klantgegevens uit het CRM-systeem te halen en automatisch over te zetten naar de betreffende factuur. Op deze manier wordt tijd bespaard en de administratieve rompslomp verminderd.

Website verbinding in tijden van digitalisering

In het tijdperk van digitalisering fungeert de website van je eigen bedrijf  als digitaal boegbeeld of etalage. Bedrijven die niet online plaatsvinden, lopen het risico niet gevonden te worden door de meerderheid van de potentiële klanten. Het volledige potentieel van een website kan echter alleen worden benut als gegevens ook gericht kunnen worden verzameld en geëvalueerd. Dit is waar CRM-software zoals Freshworks 360 in het spel komt. Zoals eerder vermeld, worden alle klantgegevens op dit punt centraal opgeslagen. Via een koppeling van CRM en website kunnen klantgegevens die via de website worden verzameld, rechtstreeks naar het systeem worden overgebracht. Daar kunnen ze dan zowel worden opgeslagen als geëvalueerd. Zo is het mogelijk om te zien op welke (product)pagina’s klanten en andere websitegebruikers de meeste tijd doorbrengen. Daarnaast kunnen vragen echter ook direct via de website worden geaccepteerd. Dit kan ook buiten kantooruren via passende formulieren. Data wordt niet voor niets ook wel de ‘olie van de 21ste eeuw’ genoemd. Dit maakt het des te belangrijker dat ze efficiënt kunnen worden verzameld en geëvalueerd. Een koppeling tussen website en CRM software maakt dit mogelijk.