Het is ontzettend vervelend als je drukwerk hebt gemaakt en vervolgens de klant niet betaald. In de drukkerij heb jij ook te maken met cashflow. Het is moeilijk papier inkopen zonder dat er geld binnenkomt. De grootste ergernis van ondernemers is wanbetaling. In deze blog bespreken we wat jij kunt doen om er voor te zorgen dat klanten wél betalen. Een van die dingen is factoring.

Wat is factoring? 

Traditioneel factoring wil zeggen dat je het eigendomsrecht van je facturen verpand aan de factormaatschappij. Dan is er ook nog American factoring. Dit wil zeggen dat je het eigendomsrecht van de factuur overdraagt aan de factormaatschappij. Meestal is traditioneel goedkoper maar minder flexibel. Dit klinkt eng, maar brengt veel voordelen met zich mee.
Jij bepaalt namelijk zelf welke facturen je aanbiedt waar de factormaatschappij je op uitbetaald. Het kost de ondernemer ontzettend veel tijd en geld wanneer klanten te laat of niet betalen. Bij een factormaatschappij dien je de facturen in en vervolgens word je binnen 24 uur uitbetaald. Het kredietrisico nemen zij over en ze verzorgen het debiteurenbeheer. American factoring is het beste voor bedrijven waar voorraden en debiteuren de belangrijkste activa zijn (zoals de drukkerij). 

Stuur een vriendelijke maar duidelijke herinnering

Het kan natuurlijk ook voorkomen dat een klant de factuur niet heeft gezien of niet ontvangen. Stuur daarom een herinnering waar wel duidelijk in staat dat de betaling nog voldoen moet worden.

Bel op

Het is veel makkelijker om een mail of fysieke factuur te negeren dan iemand die belt. Door te bellen laat je duidelijk weten dat er betaald dient te worden. Wees vriendelijk maar wel duidelijk. Stel vragen: “Lukt het om voor het einde van de week te betalen?”. Dit geeft ze minder ruimte om te liegen en spoort aan om te betalen. 

Niet betalen? Boeten 

Betalen ze na een paar herinneringen en een ruime periode nog steeds niet? Dan moet je een incassobureau inschakelen. Dit kost je wel iets maar geeft wel gelijk resultaat. Het nadeel zijn dus de kosten en het feit dat de relatie met de klant nooit meer goed zal komen (breuk van vertrouwen). Trap er dus niet weer in om met deze klant in zee te gaan. Werkt het incassobureau zelfs niet? Dan is de rechter de enige oplossing. Dit wil je natuurlijk zo veel mogelijk vermijden omdat het veel tijd en geld kost. Dit is “the last resort”.