Al geruime tijd leven we met reclame in de openbare ruimte en in de privéruimte. Dit komt omdat ondernemers door de jaren heen ontdekt hebben dat reclame bijzonder goed werkt om producten aan de man te brengen. Was het vroeger nog het bord aan de gevel of op straat, tegenwoordig zijn er veel geraffineerde manieren om mensen te beïnvloeden producten te kopen. In deze blog nemen we een aantal effectieve vormen van reclame met je door 

Straatreclame

Het is mogelijk om reclame te maken op een ouderwetse manier in een nieuwerwets jasje, bijvoorbeeld bewegende reclamezuilen. Foto’s gaan dan afwisselen en zo kunnen er meerdere producenten in een reclamezuil hun waren promoten. Denk bijvoorbeeld aan een horlogemerk dat een poster in zo’n zuil of bushokje heeft en dat deze dan afgewisseld wordt met een reclame voor parfum.

Online reclame 

Tegenwoordig noemen we online reclame internetmarketing of iets dergelijks. Het zijn reclameboodschappen die bijvoorbeeld in je browser verschijnen als pop up of bijvoorbeeld tijdens het kijken van een YouTube-filmpje. Dit laatste is aan de orde wanneer je geen betaalde gebruiker van deze online videodienst bent. Veel mensen zijn niet gecharmeerd van deze manier van reclame maken, omdat dit eerder het niet aan de orde was en de laatste tijd deze reclame tussen de video’s door vermeerderd lijkt sinds YouTube de betaalde account geïntroduceerd heeft. 

Verder is er ook een mogelijkheid dat je hoger in de zoekresultaten van Google komt wanneer je diensten uitbesteedt aan een online marketingbedrijf dat ervoor zorgt dat jouw website helemaal geüpgraded wordt, zodat Google deze ziet als een hoogwaardige website waar veel mensen baat bij kunnen hebben, dat de content dus goed is en de diensten positief beoordeeld door mensen, bijvoorbeeld in de vorm van online recensies. Dit laatste is ook reclame. 

Radio- en tv-reclames

Kijken we nog wel eens tv en luisteren we nog naar de radio? Er zijn toch nog een heleboel mensen die deze media gebruiken om aan hun dagelijkse informatie en entertainment te komen. Daarom zijn het ook nog steeds een media waar ondernemers en bedrijven gebruik van maken om hun diensten te promoten. Met behulp van een voice-over is het mogelijk om bijvoorbeeld een animatiefilmpje als reclame te realiseren voor tv of bijvoorbeeld een radioboodschap. De radioreclames duren doorgaans langer en zijn natuurlijk helemaal gericht op de stem en een verhaaltje. Je zou bijna kunnen zeggen dat het kleine hoorspelen zijn.