Veel mensen houden van de romantiek van het boekenwezen, maar zoals met alle dingen zit er ook een zakelijke en commerciële kant aan deze branche die prozaïscher is. In deze blog nemen we een aantal dingen met je door waar je aan moet denken wanneer je zelf een uitgeverij gaat oprichten.

Bedrijfsplan maken

Het is niet goed om zomaar te beginnen, er moet eerst een bedrijfsplan zijn dat duidelijk aangeeft hoeveel budget je hebt, wat de doelen zijn van de uitgeverij en welke doelgroep je gaat bedienen. Doe een gedegen marktonderzoek en kijk waar de vraag ligt. Vervolgens kun je actie ondernemen om je plan uit te werken in de concrete zin van het woord. 

Schrijf je in bij de kamer van koophandel

Het is belangrijk dat je als ondernemer ingeschreven staat bij de kamer van koophandel. Een online bv oprichten is een veel gekozen optie door startende ondernemers, deze is eenvoudig op te richten via een erkende website. Op deze manier is het mogelijk om op een juiste manier te starten met je uitgeverij. Het oprichten van een BV heeft een aantal voordelen, we nemen ze hieronder met je door. Denk aan de volgende voordelen: 

  • Je betaalt slechts rond de 20% belasting winst over de winst van je BV
  • Bezittingen en eigendommen kun je onderbrengen in meerdere BV‘s. Zo ben je niet alles kwijt als een BV omvalt
  • Het is makkelijker om aandelen uit te geven, zodat je kapitaal kunt aantrekken via investeerders
  • Wanneer je een BV opricht ben je niet persoonlijk aansprakelijk voor eventuele verliezen of een faillissement, dit is bijvoorbeeld bij een eenmanszaak wel zo. De persoon en de rechtsvorm van de onderneming vallen namelijk samen bij een eenmanszaak. Bij een BV is dit niet zo, dan is de BV de rechtspersoon. Uit deze scheiding vloeit ook het voordeel van de niet aansprakelijkheid voort

Dit zijn stuk voor stuk overtuigende argumenten om een BV op te richten als je bezig gaat met je uitgeverij.

Materialen ontwikkelen

Het is natuurlijk erg belangrijk dat je iets te verkopen hebt, dus moet je materialen ontwikkelen. Dit kan van alles zijn, bijvoorbeeld lesmateriaal of literaire werken. Deze hoef je natuurlijk niet allemaal zelf te schrijven, daar heb je uiteindelijk auteurs voor in dienst. Het is belangrijk om een netwerk op te bouwen, daaronder vallen bijvoorbeeld scholen en boekhandels.

De marketing van je producten

Als je boeken wilt verkopen, dan moet je aan marketing doen. Het is dus belangrijk dat dit op een goede manier gebeurt. Denk daarbij aan offline marketing, zoals advertenties in bladen en flyers, maar ook online moet je zichtbaar zijn, bijvoorbeeld door goede SEO-teksten op je website te zetten die opgepikt worden door zoekmachines, dus hoog in de zoekresultaten terecht komen. Mensen zien dit als een indicatie dat je een goed bedrijf bent. Daar vloeit vertrouwen uit voort. Dit laatste is goed voor de omzet. 

Conclusie

Tot zover onze tips over hoe je een uitgeverij op kunt richten. We hopen dat je snel succes zult hebben en je bedrijf lekker loopt. Blijf ons volgen zodat je altijd op de hoogte bent van zaken die spelen in de wereld van de drukkerijen en uitgeverijen.