Wil je een merknaam registreren? Dan zijn er een aantal punten waar je aan moet denken, zoals dat deze compleet onderscheidend moet zijn. In deze blog hebben we het over dit soort punten. Lees snel door!

Een merk? Wat is het?

Mensen willen nog wel eens denken dat een merknaam hetzelfde is als de handelsnaam die wordt gebruikt door het bedrijf of de onderneming. Dit is alleen niet zo, een merknaam is namelijk de naam van een dienst of een product. De merknaam kan wel veel lijken op de handelsnaam. Zo is het merk “De Telegraaf” van het bedrijf met de handelsnaam “Telegraaf Media Groep”.

Regels bij het aanvragen van je merknaam

Er zijn een aantal regels waar je je aan moet houden wanneer je een merknaam wilt aanvragen. Deze regels zijn anders dan bij het aanvragen van een handelsnaam. Je kan een merknaam registreren wanneer die onderscheidend is. Zo mag de naam de kenmerken van jouw diensten of producten niet beschrijven. De merknaam mag niet misleidend zijn, hiermee wordt bedoeld dat je geen groentenaam mag gebruiken wanneer je producten bestaan uit fruit. Je merk mag ook geen aardbei heten wanneer het om een fruitmerk gaat, dit wordt een soortnaam genoemd. 

Hoe kan je een merknaam registreren?

Wanneer je een merknaam wilt registreren, dan kan je dit doen bij het Benelux-Bureau voor het Intellectuele Eigendom. Je merknaam wordt beschermd, wanneer je bij dit bureau je naam registreert. Dit zorgt er meteen voor dat niemand gebruik mag maken van jouw logo en/of merknaam. Zo kan je zelf flyers, posters en ander promotiemateriaal gebruiken zonder dat iemand je naam of logo kan gebruiken. Wanneer je toch merkt dat dit gebeurt, kan je juridische stappen ondernemen. Wanneer je jouw merknaam niet registreert, kun je geen exclusieve rechten krijgen op jouw logo en naam. Wanneer je een merknaam hebt geregistreerd is deze tien jaar geldig.