Je herkent het gevoel vast wel. Na het opzetten van een nieuwe bedrijf of campagne wil je jouw werk onderscheiden van de rest. Jouw business of project zal anders zijn en je wilt met je werk graag het echte verschil maken. Er zijn veel creatieve manieren om jouw boodschap over te brengen op anderen. Denk aan drukwerk, online media of een creatieve vorm van guerrillamarketing. Tegenwoordig speelt spoken word een steeds grotere rol bij reclame. Ontdek hoe het zit!

Wat is spoken word?

Spoken word wordt uitgevoerd door iemand die extra intensiteit geeft aan de expressie van gevoelens en beleving die horen bij woorden. Het is eigenlijk vergelijkbaar met het oplezen van poëzie. Van het uitspreken van woorden een ware kunst maken. Dat is wat een spoken word artiest zoals Justin Samgar doet. Spoken word is een soort poëzie die afgestemd wordt op een specifieke doelgroep. De woorden zijn ook bedoeld om te worden gedeeld en er is goed nagedacht hoe een boodschap via woorden aan je wordt overgebracht.

Hoe is spoken word ontstaan?

De exacte datum waar spoken word is begonnen is niet te achterhalen. Het is in ieder geval duidelijk dat het al eeuwenlang wordt gebruikt. Door de jaren heen heeft het verschillende vormen gehad en zal het zich ook vandaag de dag door moderne spoken word artiesten blijven ontwikkelen tot nieuwere vormen. Het ontstaan van spoken word is ver te herleiden. Het woord willen vertellen aan anderen is een natuurlijk gegeven. Het bestaat uit de behoefte van een mens om boeiende boodschappen gepassioneerd over te brengen aan anderen door middel van verhalen. Dit werd door de Grieken gedaan op stadspleinen met de meest uiteenlopende verhalen tot hedendaagse politieke mensen die doelgroepen proberen te overtuigen van hun boodschap.

Spoken word artiesten

Tegenwoordig noemen we beoefenaars van het vak woordkunstenaars of spoken word artiesten. Deze worden steeds meer ingezet in audiowerken, zoals tv, radio of reclamewerk. Een spoken word artiest kan jouw online campagne net dat beetje extra geven dat ervoor zorgt dat jouw doelgroep zich echt aangesproken voelt. Daarnaast kan een spoken word artiest ook als boegbeeld gebruikt worden. Denk hierbij aan een vast persoon in reclamewerk of als een vaste stem die alle audio en video’s inspreekt van het bedrijf. Wacht dus niet langer en ga met een spoken word artiest in gesprek!