Er zijn een aantal punten waar je aan moet voldoen wanneer je jouw merknaam wilt registreren. Jouw merknaam registreren is belangrijk, door de registratie krijg je namelijk de exclusieve rechten voor de naam. In deze blog hebben we het over dit soort punten bij het registreren van je merknaam.

Wat wordt er bedoeld met een merk?

Een merknaam is een naam die wordt gebruikt voor een bepaalde dienst of product. Veel mensen denken dat de merknaam hetzelfde is als de handelsnaam die het bedrijf gebruikt. Dit is dus niet zo! De merknaam die gebruikt wordt kan wel veel weg hebben van de handelsnaam. Zo is de merknaam van Coca-Cola: “Coca-Cola en de handelsnaam “The Coca-Cola Company”. 

Hier moet je merknaam aan voldoen

Wanneer je een merknaam wilt aanvragen, zijn er een aantal eisen waar die aan moet voldoen. Deze regels/eisen zijn anders dan bij het aanvragen van een handelsnaam. Zo kan je een merknaam registreren wanneer deze onderscheidend zou zijn. De naam mag jouw producten en/of diensten niet beschrijven. Wanneer jij de naam van een voetballer kiest en dan basketballen verkoopt, zou dit misleidend zijn. Het is dus logisch dat dit niet mag. Ook mag je merk geen Boterbloem heten wanneer je bijvoorbeeld bloemen verkoopt. Dit is namelijk een soortnaam en die zijn beschermd.

Hoe registreer je de naam?

Bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom, ook wel het BBIE genoemd, kan je jouw merknaam registreren. Zo’n merknaam is tien jaar geldig. Wanneer je naam is geregistreerd kan niemand anders jouw merknaam, of één die hier veel op lijkt, gebruiken. Dit geldt ook voor je logo. Op deze manier kan jij zelf jouw logo en naam gebruiken op promotiemateriaal zoals flyers en posters zonder dat iemand hier misbruik van kan maken. Als je toch merkt dat dit wél gebeurt, zou juridische stappen kunnen ondernemen. Als jouw merknaam niet geregistreerd is krijg je geen exclusieve rechten voor jouw naam en logo.