Een merknaam registreren is een van de slimste dingen die beginnende ondernemers in de grafische sector kunnen doen. Maar waarom is dat zo? In deze blog willen we met je doornemen hoe je concurrenten op een afstand kunt houden van je merknaam en hoe jij als enige kunt profiteren van je noeste arbeid, als het gaat om je gemaakte ontwikkelingskosten en de conceptontwikkeling die eraan je producten en diensten ten grondslag ligt. 

Lees snel verder om te ontdekken hoe het in elkaar zit zodat je bedrijf direct goed van de grond komt. 

Het slimme van een merknaam registratie 

Wanneer je producten en diensten op de markt brengt zijn er altijd concurrenten die kunnen proberen om jou te dwarsbomen en bijvoorbeeld gratis en voor niks jouw merk over te nemen en ook op de markt te brengen. Dit is allemaal gewoon prima mogelijk wanneer je helemaal niets geregistreerd hebt. Daarom is het zo belangrijk om een merknaam registratie gewoon te doen zodat concurrenten niet ongestraft zaken kunnen overnemen. 

Hoe werkt een registratie van een merknaam? 

Het is heel gemakkelijk om een merknaam te laten registreren. Je kunt gewoon gaan naar: deponeerjemerk.nl/merknaam-registreren/. Je kunt voor een bepaald gebied je merknaam registreren, denk daarbij aan de volgende gebieden: Nederland, de Benelux, Europa of de hele wereld. Het is belangrijk om voor jezelf na te gaan in welke landen jij actief bent of bijvoorbeeld op korte termijn actief wilt worden. Zo wordt het een stuk eenvoudiger om te kiezen voor welk gebied jij een merknaam wilt laten registreren. Bij een merknaam registratie is het erg belangrijk dat de naam origineel is en niet in strijd met de wet. 

Wanneer je een productnaam laten registreren, dan is het ook erg makkelijk om het logo bijvoorbeeld te laten registreren zodat alles beschermd is. Je moet trouwens de bedrijfsnaam niet verwarren met een productnaam. Zo heeft The Coca-Cola Company de merken Coca-Cola en Sprite geregistreerd. Het is dus nodig om producten apart te registreren.