De concurrentie op de internationale markt neemt toe en fabrikanten moeten flink strijd leveren om hun naamsbekendheid en marktaandeel te vergroten. Automatiseren is hierdoor steeds meer een noodzaak om kosten te drukken en effectief te blijven.

Als marketeer ligt er steeds meer druk op het genereren van converterende leads, hiervoor moeten campagnes passen bij de specifieke persoonlijke informatie van je klanten.  Voor het verzamelen van deze leads gebruikt een marketeer over het algemeen een CRM-systeem, ERP-systeem of Marketing automation software. Om dit soort systemen goed te begrijpen en op waarde te schatten is het belangrijk om de functionaliteiten van deze systemen te begrijpen.

CRM – Customer Relationship Management Software

Een CRM-systemen is software voor het beheer van klantenrelaties waarbij elk contact moment wordt vastgelegd. Van oudsher worden CRM’s door verkoopafdelingen gebruikt als een centrale locatie waar klantgegevens, interacties, historie en orderinformatie worden bijgehouden en georganiseerd.

Op basis van deze informatie kunnen zijn gedetailleerde rapporten opstellen en contacten segmenteren in groepen. Met een CRM-systeem krijg je inzichten in het klanten uit een bepaalde geografische regio die een x-aantal producten hebben gekocht gedurende een bepaalde periode.

Met de informatie in het CRM systeem kun je potentiële upsell- en cross-sell mogelijkheden bepalen en prioriteren.

Moderne CRM-systemen hebben ook een aantal marketingfunctionaliteiten en kunnen klantinzichten vastleggen, zoals e-mail of sociale betrokkenheid. De meeste CRM-systemen moeten echter nog worden uitgerust met de functies van marketing automatiseringsoftware.

ERP – Enterprise Resource Planning Software

In tegenstelling tot CRM-systemen, richten ERP-systemen zich vooral op interne bedrijfsprocessen met de nadruk op het creëren van efficiëntie op alle afdelingen en in de communicatie tussen de afdelingen. Het gebruik van één gedeelde database speelt een prominente rol bij een ERP-systeem, iedere werknemer moet op het juiste moment over de juiste informatie beschikken.

De grootste kracht van ERP is dat het orde en een consistentie kwaliteit van je dienstverlening/productie met zich meebrengt. ERP software biedt een centrale opslagplaats voor gegevens, die real-time up-to-date gehouden kan worden. Hierdoor werk je altijd met nieuwe data en volledige informatie. Naast de integratie van een CRM, kunnen andere systemen die worden gebruikt door HR, scheepvaart, marketing, inkoop en meer worden gekoppeld.

Software voor marketingautomatisering

Een ERP helpt bij interne processen en een CRM helpt bij het beheren van klantrelaties buiten een organisatie. Marketing automatiseringsoftware gaat een stap verder en draagt bij aan het ontwikkelen van nieuwe klantrelaties door middel van contentmarketing, webopmaak en -beheer, lead-nurturing, e-mails, sociale media, zoekmachineoptimalisatie (SEO) en nog veel meer.

Het marketing automation software richt je op het leveren van persoonlijke producten/diensten, het laten toenemen van conversies via inbound marketing, klantbehoud en extra service. Je kunt bijvoorbeeld een live chat aan je website toevoegen om problemen ter plaatse op te lossen, het dashboard voor gesprekken gebruiken om gegevens vast te leggen voor een gezamenlijke aanpak van de klanttevredenheid en klanten de mogelijkheid bieden om support tickets in te schieten via de website.

Laat je systemen samenwerken

In het tegenwoordige tijdperk geldt ‘data is koning’, daarom is het heel belangrijk dat je alle systemen met elkaar samen laat werken. Hierdoor kun je campagnes persoonlijker en vele malen effectiever maken, daarnaast kun je precies zien hoe je bedrijf het doet en interne processen zoveel mogelijk automatiseren.